Fulya Soyata-Faslı Pırlanta Tsm Korosu Şefi

Sayfamız www.safalargetirdiniz.com olarak misyon edindiğimiz  Amatör Türk Sanat Müziğikorolarımızı konuk  etmeye devam ediyoruz   bu hafta  İstanbul Anadolu Yakasında Bulunan Kadıköy Belediyesi Gönüllü Merkezi  Faslı-ı Musiki Topluluğunun saygıdeğer şefi  FULYA SOYATA hanımefendiyi  sayfamızda sizlerle buluşturuyoruz öncelikle böyle bir röportajı bizlerle yaptığı için Bulunan Kadıköy Belediyesi Gönüllü Merkezi Faslı-ı Musiki Topluluğunun saygıdeğer şefi FULYA SOYATA hanımefendiye teşekkürlerimizi sunuyoruz

 

 -Fulya Soyata kimdir?

 

FULYA SOYATA(KADIKÖY BELEDİYESİ GÖNÜLLÜ MERKEZİ FASL-I MUSİKİ TOPLULUĞU ŞEFİ)

20 aralıkta istanbulda doğdu ilk ve orta ve lise öğrenimini istanbulda tamamladı. 1990  yılında trt çocuk ve gençlik korosunu kazandı 5yıl burda şef gökçen koray ve seval ırmaktan batı müziği şan eğitimi aldı. 1995 yılında girdiği itü türk musikisi devlet konservatuarı temel bilimler bölümünü 2cilikle kazandı. hocaları nevzad  atlığ,erol sayan, necdet varol,selahatin içli, tülin korman, çetin körükçü, alaadin yavaşça, bekir sıtkı sezgindir. 2001-2004 yılları  arasında baba memleketi ıolan kayseride milli eğitim bakanlığında müzik öğretmeni olarak çalıştı.ikayseride belediye konservatuarında şeflik yaptı.2004-2007 yılları arasındada  adnan menderes üniversitesi eğitim fakültesi müzik eğitimi bölümünde öğretim görevlisi olarak çalıştı. 2007 yılında bahçeşehir üniversitesi  sosyal bilimler fakültesinde  eğiitim yönetimi MBA YÜKSEK LİSANSINI TAMAMLADI. halen memleketi olan istanbulda müzik öğretmeni olarak görev yapmakta, kadıköy müzik gönüllüleri faslı musiki korosu şefliğini yapmaktadır.halen trt bünyesinde bant dizi  trt  müzik gibi çalışmalarda yeralmakta çengelköy, çırağan, ortaköy musiki gibi derneklerde solist ve bendir kudümzen olarak yer almaktadır. amacı türk musikisini gelecek kuşaklara tanıtmaktır.halen yurt içi ve yurt dışı türk müziği konser çalışmaları yapmaktadır

 

-Kadıköy Belediyesi Gönüllü Merkezi Faslı-ı Musiki Topluluğundan bizlere bahsedermisiniz?

 

FULYA SOYATA(KADIKÖY BELEDİYESİ GÖNÜLLÜ MERKEZİ FASL-I MUSİKİ TOPLULUĞU ŞEFİ)

Kadıköy Belediyesi Gönüllü Merkezi Fasl-I  musiki korosu kadıköy müzik gönüllüleri bünyesinde oluşan amatör ama amatör olduğu kadarda profesyonel anlamda icra tekniği şan usul nazariyat gibi türk musikisinde olmazsa olmaz konuları yaşayarak öğrenilen bir okul konumundadır. ilk olarak 2010 yılında hakimler bayanlar korosu olarak bu oluşuma başladık  ve gelişerek büyüyerek faslı musiki daha sağlam adımlarla ilerliyor yeni genç ümit vaad eden bir koromuz oldu ve oluştu..

 

 

-Sizce bir musiki topluluğunu amatör ruhla  kurmak  ve icra etmek nasıl bir duygu?

FULYA SOYATA(KADIKÖY BELEDİYESİ GÖNÜLLÜ MERKEZİ FASL-I MUSİKİ TOPLULUĞU ŞEFİ)

Sizce bir musiki topluluğunu amatör ruhla  kurmak  ve icra etmek nasıl bir duygu?deseniz çok güzel bir duygu  heyecan verici. ben bir hocayım öğretmenim sabah 7den akşam 10 a bazaen 11 e kadar müzikle doluyum bu anlamda 7den 70 şe talebe ve öğrencim olması hem mutluluk verici hem umut verici sadece  büyükler korosu değil küçükler koromlada türk müziği eserleri geçiyoruz amaç hep aynı hocalarımızdan aldığımız bayrağı layıkıyla taşımak ve amaç büyük bu yüce musikinin ölmemesi yaşaması. bu anlamda ben gerçekten şef olanların bayrağı taşıyabilecek kişi solist korist ve ya çalgı çalan elemanlar yetiştirmesi gerektiğini düşünerek hareket ediyorum amacım doğru kaliteli ilkeli musikiyi  7den 70şe  yaş hadddi olmadan herkese  sevdirmek öğretmek bu beni çok mutlu ediyor

 

-Kadıköy Faslı-ı Musiki Topluluğunun yanı sıra bir çok türk sanat müziği projelerinde yer aldınız.Bu konudaki duygu ve düşünceleriniz neler?

 

FULYA SOYATA(KADIKÖY BELEDİYESİ GÖNÜLLÜ MERKEZİ FASL-I MUSİKİ TOPLULUĞU ŞEFİ)

ilk derneğim 17 yaşında ilk kez solo yaptığım ÇengelköY musiki cemiyetidir hala şefimiz nejat öztürk canla başla musikiye hizmet etmektedir . sırasıyla bunu çırağan musiki koromda cihat hırçın şef ve özdem çevikle yola devam etmiş sololar yapmıştım keyifle.sonra kadıköy nihavend bayanlar korosu  devlet sanatçısı recep alper çevirelle ve meşk korosu trt müzikte de de çalıştığım devlet sanatçısı arif özgülüş oldu.sonrasında ortaköy musiki kültür üniversitesi korosu gibi adın zikredemediğim birbirinden değerli şefler ve korolarla çalıştım. hepsi bana ayrı tecrübe bilgi deneyim ve tarz  kazandırdı,hem musiki hem icra hemde repertuar anlamında tabiki.hepsine musikiye olan hizmetlerinden dolayı çok teşekkür ederim iyiki varlar hepde olmalılar musik adına…

 

Kadıköy Faslı-ı Musiki Topluluğu olarak sosyal sorumluluk projelerinde yer aldınız bu konuda bizlere biraz bahsedermisiniz?

FULYA SOYATA(KADIKÖY BELEDİYESİ GÖNÜLLÜ MERKEZİ FASL-I MUSİKİ TOPLULUĞU ŞEFİ)

Kadıköy Belediyesi Gönüllüleri Fasl-I  musiki korosu yardım destek konusunda her tür fikre dayanışmaya açık bir korodur.sosyal sorumluluk olarak çok teklifler geliyor geldi mesela engelli vatandaşlarımız için bir konser teklifi geldi proje aşamasında yardımımız ve desteğimiz olacaksa seve seve varız konsere diyoruz.

 

-Kardeş koro projelerinde bulundunuz mu  şu anda ortak çalışma yaptığınız koro yada korolar varmı ?

FULYA SOYATA(KADIKÖY BELEDİYESİ GÖNÜLLÜ MERKEZİ FASL-I MUSİKİ TOPLULUĞU ŞEFİ)

 

Kardeş koromuz ilk olarak çorlu halk eğitim korosu sayın Nilay Avcı  döldöş şefimiz. diğer kardeş korolarımız musiki necmettin  yıldırım şeftir. ayrıca hasanpaşa gönüllü evi koromuzlada yakında süpriz bir ortak proje ile yer alıcaz.

 

-Musiki eğitiminizi istanbulk teknik üniversitesi  akademik kariyerinizi Aydın üniversitesinde başarı ile tamamladınız.Türk musikisine yeni başlayan yada korolarda görev alacak meslektaşlarınıza önerileriniz neler olacak?

FULYA SOYATA(KADIKÖY BELEDİYESİ GÖNÜLLÜ MERKEZİ FASL-I MUSİKİ TOPLULUĞU ŞEFİ)

Kesinlikle konservatuar yada  eğitim fakültesi müzik bölümlerini kazansınlar dernek kuruluşlardan bizim gibi işin ehli hocalardan dersnsinle alsınlar meşk usulü öğrensinler ama müziği tam anlamıyla öğrensinler nota, usul, doğru icra,repertuar öğrenip çalgı enstürmanda çalmayı öğrensinler…

 

 

-Bir koroyu koro yapan hocanın sağladığı disiplindir .Kadıköy yakasında bayan şeflerden biri olarak duygu ve düşünceleriniz nelerdir?

FULYA SOYATA(KADIKÖY BELEDİYESİ GÖNÜLLÜ MERKEZİ FASL-I MUSİKİ TOPLULUĞU ŞEFİ)

 

-Sizce koro mu solist mi önplandadır

FULYA SOYATA(KADIKÖY BELEDİYESİ GÖNÜLLÜ MERKEZİ FASL-I MUSİKİ TOPLULUĞU ŞEFİ)

Eğer bir koro şefiyseniz koro ön planda olmalıdır .ancak türk musikisi tek sesli bir musiki olduğu için her zaman solist ön planda oluyor. bu yüzden ben bunu dengede tutmaya özen göstermekteyim. hem korom hem solistlerim ön planda olmalı benim için

 

 

-Repertuar seçimlerinizde neleri göz önünde bulundurursunuz?

 

FULYA SOYATA(KADIKÖY BELEDİYESİ GÖNÜLLÜ MERKEZİ FASL-I MUSİKİ TOPLULUĞU ŞEFİ)

 

Repertuar seçimini asla öncen yapmam koroma ses yapısına göre duruma ortama göre o anda oluşur.solist seçiminde sese göre şarkı ararım,düşünürüm seçerim. asla şarkıya göre seçim yapmam

 

 

-Solist seçiminde neleri göz önünde bulundurursunuz?

 

FULYA SOYATA(KADIKÖY BELEDİYESİ GÖNÜLLÜ MERKEZİ FASL-I MUSİKİ TOPLULUĞU ŞEFİ)

Solist seçiminde  ses önemlidir sesin yapısı tınısı kalınlığı inceliği vs gibi bakarım..çok düşünürüm..

 

-Kadıköy Faslı-ı Musiki Topluluğu olarak konser çalışmalarınızdan bizlere bahsedermisiniz?

FULYA SOYATA(KADIKÖY BELEDİYESİ GÖNÜLLÜ MERKEZİ FASL-I MUSİKİ TOPLULUĞU ŞEFİ)

 

 

-Şefliğinizin yanı sıra kudum eğitimi de aldınız bu konudaki görüşleriniz neler?

 

FULYA SOYATA(KADIKÖY BELEDİYESİ GÖNÜLLÜ MERKEZİ FASL-I MUSİKİ TOPLULUĞU ŞEFİ)

kudüm eğitimi aldım ancak ne yazıkki korolarda kudüm çalınmıyor darbuka var burdan çağrı yapıyorum bayan tek kteudümzenim ilgi ve destek lazım  korolar kudüme yer vermeli 5 yıl ritm kudüm bendir eğitimi alıp çalabilecek  ortam bulamamak üzücü bendir çok yaygın fasıllarda konserlerde çalıyorum bende ancak kudüme ilgi yok az tanıtmak gerek yeni nesillere zaman zaman ben okullarda kudümü öğretiyorum en azından genç nesil bilsin bu müzik  aletini .burdan tüm koro ve şeflere çağrım var kudürme yer verelim tek olan bu camida beni bayan kudümzeni çağıralım konserlere kudümün sesi duyulsun musiki adına bunu sizin aracılığınızla duyuralım…

 

 

Sizce iyi bir koro şefi için tam anlamı ile musikinin tanımı nedir?

FULYA SOYATA(KADIKÖY BELEDİYESİ GÖNÜLLÜ MERKEZİ FASL-I MUSİKİ TOPLULUĞU ŞEFİ)

Yıllar önce Tübingen Müzik Festivali’nin kapanış konserini veren Nevzad Atlığ yönetimindeki klasik Türk müziği korosu sahneye çıkmadan, Prof. Arnold Feil mikrofonu eline alarak şunları söyler: “Hanımefendiler, beyler, bu tek sesli müzik size biraz yabancı gelecek. Burada ne istediğinizi düşünmeyiniz, ne bulduğunuzu hissedin. Fakat unutmayın, burada çok büyük bir medeniyetin sanatına tanıklık edeceksiniz.”

Bu anısına yer verilmesini özellikle istiyor, büyük medeniyetin müziğini gelecek kuşaklara taşımak için ısrarla çaba harcayan Prof. Dr. Nevzad Atlığ. Atlığ’ın şefliğinde, Kültür Bakanlığı İstanbul Devlet klasik Türk müziği Korosu tarafından hazırlanan 10 CD’lik klasik Türk müziği serisi, EMI Müzik tarafından yeniden yayınlandı. Klasik Türk müziğinin 500 yılının özeti olan çalışma, müzikseverler tarafından büyük ilgiyle karşılandı. Klasik müziğimizin ilk örneklerini veren Abdülkadir Merâgî’den Rahmi Bey’e kadar birçok önemli bestekârın eserlerinin bulunduğu seri, müzik geleneğimizi öğrenmek için önemli bir kılavuz.

müzik dünyamızda hava kirlenmesine benzer bir kulak kirlenmesi yaşanmakta maalesef. ‘Türk musikisinin artık miadını doldurduğu’ bu müziğin 500 seneden beri canlılığını muhafaza etmektedir.. Tek sesli olduğu için eleştirenlere de bir çift sözüm var: “Eğer çok sesli müzikte Türk toplumu, Türk sanatı büyük bir sıçrama yapacaksa, bu mutlaka bir musiki sentezinden geçtikten sonra olabilir. Bu sentezin temelinde de Türk musikisi olmalı. Aksi takdirde Batı müziğinin bir kopyası olur.” Batı müziği ve Türk müziğinin karşılıklı iki kutupmuş gibi gösterilmesine de karşıyım. “Müziğimiz çok sesli olmadığı için yeterince demokratik olamıyoruz” şeklindeki görüşlerin ise sadece bir safsatadan ibarettir.

“Aydınlarımız, bu müziği bilmez ama konuşur”

Türk musikisinin yeniden gündeme gelmesi konusunda önemli çalışmaların yapılıyor,gerek istanbulda ,  gerek,kadıköyde takdire şayan çalışmalar yapmakta  her koro bu anlamda Sadece İstanbul’da yüze yakın türk müziği topluluğunun bulunmaktadır bu korolar beni umutlandırmakta..buna  rağmen bu müziğin dinlenme oranının düşük olmasını, müzik dünyasındaki ticari kaygılara bağlıyorum. Klasik müziğin eğitim isteyen bir müzik türü , bu müzikle tanışan insanların Türk musikisi dinlemeden duramayacaklarına inanıyorum ve şöyle diyorum: “Güftelerindeki eski sözcükleri anlamıyoruz, diyenler var. Ama buna kusurmuş gibi bakamayız. Biraz gayret edilip sözlüğe bakılıp bu kelimeler öğrenilebilir. Gençler nasıl yabancı bir müziği dinleyip anlamaya çalışıyorsa, kendi müziklerini de tanımak için gayret göstermeliler.” Türk müziğinin dinleyicisi az diye ihmal edilemeyecek kadar büyük bir kültür birikimi olduğunu ve ileriye mutlaka taşınması gerekir. Bu konuda aydınlara da büyük görevler düştmekte  ve aydınların en az bildikleri, fakat kolaylıkla fikir beyan ettikleri konuların başında musikimizin gelmekte.   toplumun estetik ve zevk anlayışını elbirliğiyle yüceltmek gerek, bunun için de öncelikle Milli Eğitim ve Kültür bakanlıklarıyla devletin radyo ve televizyonuna çok iş düşmekte eğitici ve kaliteli kültürel yayınlar gerekli gençler için. yeni nesil türk musikisini tanımıyor tanıtmalıyız.

“TRT’ye büyük görev düşüyor”. klasik müziğin insanlara sevdirilmesi ve hak ettiği yere yeniden gelmesi için en büyük görev Türkiye Radyo ve Televizyonu’na (TRT) düşüyor. TRT’nin mevcut müzik piyasasının etkisinde kalmamalı. “TRT, kanunların kendisine yüklediği sorumluluğu daha itinalı bir şekilde yerine getirmelidir. Türk musikisini topluma tanıtmak adına daha çok çalışmalıdır. Müzik sadece eğlence vasıtası değildir, sulu bir eğlence vasıtası ise hiç değildir.” . TRT’nin bugünlerde yeniden yapılanma sürecine girdi,bu süreçte Türk müziği konusunun itinalı bir şekilde ele alınması gerekir. Diğer televizyonlardaki müzik programlarına bakarsak,reyting kaygısı yüzünden bu programların büyük bir bölümünün şov amaçlı : “Sadece musikide değil, bugün bazı aileler, çocuklarıyla beraber dizi seyretmek istememe durumuna geldiler. İşin hep şovundayız; giyimiyle, kuşamıyla, konuşmasıyla, düzenlemesiyle, hatta sorularıyla.”bu yüzden diyorumki türk musikisi ciddi bir iştir ciddiyetle ele alınmalıdır.